03 augustus

Nederlandse zeilers op de Olympische Spelen

Jean-Paul Lekkerkerker Nieuws Archief

De Nederlandse zeilers doen het goed op de Olympische Spelen. Marit Bouwmeester is ook goed onderweg met haar Olympische campagne in de Laser Radial. Met twee keer een 6e, 4e en 3e en een keer 5e en 1e staat ze nu 3e in de tussenstand met slechts 3 punten achterstand op de nummer 1.

Met name Dorian van Rijselberge in de RS:X-klasse doet het erg goed met 4 keer een 1e plaats, een keer 2e en een keer 3e staat hij ruim aan kop met 9 punten voorsprong op de nummer twee.

In de Finn-klasse maakt Pieter-Jan Postma aanstaande zondag kans op een bronzen medaille. Daarvoor moet een voorsprong van 5 punten verdedigen op de nummers 4 en 5 in de Medal Race op zondag.

De dames in de 470-klasse zijn ook goed begonnen vandaag. De eerste race werd gewonnen, maar in de tweede race werden ze nog 8e. Overal staan Lobke Berkhout en Lisa Westerhof nu op een mooie 3e plaats.  Van de mannen kan helaas niet hetzelfde gezegd worden. Met een 7e, 19e, 5e en een 8e plaats staan Sven en Kalle Coster op de 7e plaats.

Het matchraceteam doet het helaas niet zo goed. Met 3 gewonnen wedstrijden uit 9 wedstrijden maken  Renée Groeneveld, Annemieke Bes en Marcelien Bos-De Koning nog een kleine kans op het bereiken van de knock-out fase. Daarvoor moeten ze bij de beste 8 van de kwalificatie finishen, waar ze nu 9e staan. Hiervoor moeten ze vrijdag winnen van Zweden(12e) en Groot-Brittannië(5e).

Het Olympische zeiltoernooi duurt nog tot en met 11 augusten. Het schema van de westrijden is de vinden op http://nos.nl/os2012/wedstrijdschema/per-sport/zeilen/