21 augustus

CaféRace ludiek studenten-zeilfestijn

Harwin Reemeijer Pers Archief

SPORTNIEUWS

Ondertitel: Teams mogen zelf kroegparcours bepalen

Behalve bij de zeilfanaten van Euros Zeilen is de CaféRace onder Enschedese studenten nog een relatief onbekend fenomeen. Deze race, die op 13 en 14 september a.s. haar zesde editie beleeft, is een ludieke zeilwedstrijd op en rond de Friese meren waarbij de gezelligheid vele malen belangrijker is dan het winnen. En creativiteit zowel op het water als aan de wal meer punten op kan leveren dan goede stuurmanskunst.

Hoe vaar je in een Valk zo snel mogelijk van café naar café wanneer het vrijwel windstil is en je geen motor mag gebruiken? Dit is een van de uitdagingen die gesteld kunnen worden aan de deelnemers van de CaféRace, die jaarlijks op de Friese meren en in Friese café's gehouden wordt.

In de vijf vorige edities werd er met weinig wind gevaren met spinnakers, geboomd en gepeddeld. Een enkeling dreef zelfs een schroef aan met een op de Valk gemonteerde omgebouwde fiets. Voor de organisatoren is het wachten nog op iemand die een jaagpaard inzet waarmee de boot in niets minder dan een trekschuit verandert. Al kun je als schipper natuurlijk ook gewoon proberen de lokale touwtrekvereniging te strikken om mee te doen.

De CaféRace is in meer dan een opzicht een bijzondere zeilrace. Zo is er geen afgebakend parcours. Om negen uur 's ochtends wordt gestart in Woudsend, waar de boten om half zeven 's avonds weer binnen moeten zijn. In de bijna tien uur die daar tussen liggen mogen de deelnemende teams, binnen enkele randvoorwaarden, zelf bepalen welke café's rond de Fluessen, het Heegermeer en het Slotermeer in welke volgorde aangedaan worden.

Bij een café moet elke boot tenminste tien minuten rust houden en een opdracht uit te voeren. Wie de meeste café's aandoet, de grootste afstand aflegt en de meeste opdrachten verricht, krijgt het grootste puntenaantal. Zeilteams hebben echter meer mogelijkheden om punten te halen. Zaterdagavond na de CaféRace is er de strijd om de CaféRace-Cultuurprijs, waarvoor elk team alleen al punten krijgt door mee te doen. Een 'deskundige' jury beoordeelt de acts van de teams, die kunnen variëren van tapdansen tot het boeren van een bekend kroeglied, op creativiteit en kwaliteit.
Uitslapen

Zondag is er tenslotte nog de Kleine CaféRace. Met dezelfde middelen als de dag ervoor moet geprobeerd worden om zo snel mogelijk van A naar B te komen, waarbij het tussenliggende traject evenwel geheel open ligt, dus zonder ligboeien of controleplaatsen. Uiteindelijk levert het weekend één winnend team op, dat de wisselbokaal, momenteel nog in handen van de Eindhovense zeilvereniging Boreas, mee naar huis mag nemen.

De CaféRace is een initiatief van Euros Zeilen. Van de dertig tot veertig boten die meestal meedoen, met gemiddeld vier tot vijf man aan boord, wordt ongeveer de helft bemand door Enschedese studenten.

Naast de 'wedstrijden' zelf is er natuurlijk ruim gelegenheid tot feesten. Deelnemers slapen op camping 'De Rakken' in Woudsend waar de organisatie de kantine heeft afgehuurd. Zaterdagavond treedt hier de campusband 'Voor de Bakker' op. Tot diep in de nacht kan er gefeest worden, want de organisatie staat de volgende dag uitslapen toe tot acht uur. En dat is gezien de wekker van zeven uur op zaterdag toch een hele vooruitgang.

Inschrijving voor de CaféRace staat open voor iedereen. Enige voorwaarde is dat een team uit vier tot vijf personen bestaat en de teamcaptain verantwoord met een Valk kan omgaan. Kosten voor deelname zijn fl. 175,- per teamen fl. 65,- (eigen tent) of fl. 75,- (geen eigen tent) per persoon. Alles inbegrepen, behalve drank. Voor inlichtingen en inschrijvingen kun je terecht bij Maarten Jansen of Siebren Mellema (4895404).

Bron: http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?rubriek_id=126&editie_id=1197