13 augustus

Stunt met Klipperaak Ebenhaëzer

Harwin Reemeijer Pers Archief

De Ebenhaëzer, de 25 meter lange en 50 ton wegende klipperaak van Euros, staat sinds gisternamiddag op het campusterrein van de Universiteit Twente. Uit het water in Hengelo, per speciaal transport over de weg naar Enschede en nu dus te bewonderen op de campus van de UT, tot zaterdag. Vijftig studenten van diverse opleidingen bereidden de bijzondere stunt voor, als onderdeel van de introductie.

De grote klipperaak, het vlaggenschip van de studentenzeilvereniging Euros, fungeert tijdens de Introductieweek onder meer als ontbijtgelegenheid, opvang voor dakloze eerstejaars studenten, museum (het schip dateert van 1914) en feestzaal.

De zachte landing van de Ebenhaezer had heel wat voeten in aarde. Twee jaar geleden werd het idee geboren. Hoogtepunt van het project was de laatste fase. Eerst werd het schip van de Waddenzee via IJsselmeer en IJssel naar Hengelo gevaren. Met een hijskraan van Stork kwam de boot op het droge, waarna een truck het megatransport afrondde. Via een uitgekiende route, waarbij deels de verkeerde weghelft werd gebruikt, 'reed' het schip onder politiebegeleiding naar de UT.

Bron: http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=57641