21 juni

Tour de France a la Voile gaat van start

Diederik Keij Nieuws Archief

Aanstaande zaterdag gaat de Tour de France a la Voile van start. 4 weken lang wedstrijd zeilen van Duinkerken naar Marseille in een Farr 30. Dit is een van de grootste zeilwedstrijden van Europa en het is de broedvijver voor alle zeilers die later de America's Cup, Volvo Ocean Race en TP52 varen. Natuurlijk is er ook een zeiler vanuit Euros vertegenwoordigd, namelijk Rinse Ubbink.

Hij zal meevaren met het Delft Challenge team. Na goede resultaten in de wedstrijden van het voorjaar zijn de verwachtingen hooggespannen, het doel is de eerste plaats in het studentenklassement. Schipper aan boord zal Bert Schandevyl zijn (kennen we van Team Delta Lloyd VOR).

Naast het studententeam vanuit Delft zullen nog twee Farr 30's Nederland vertegenwoordigen, nl. Mummaduck en Brunel, beide hebben voornamelijk oud Delft Challengers aan boord. Mummaduck maakte van de week echter een interessante onthulling bekend, Bouwe Bekking (wie kent hem niet) zal daar de eerste week meevaren en de tactiek doen.

Alle actie valt te volgen op desbetreffende websites!