28 maart

Nestor Trophy

Tomas Jansen Nieuws Archief

Zaterdag was weer de traditionele opening van het studenten (wedstrijd) zeilseizoen: De Nestor Trophy werd gevaren op de Loosdrechtse plassen. Al een aantal malen georganiseerd door de Blauwe Schuit wegens in het verleden behaalde resultaten (winnaar organiseert). Wegens succes van de afgelopen 3-Oktoberwedstrijden bestond het (oud) Enschedese topteam uit Claas-Willem, Daan, Karen en ondergetekende. Na een kopje koffie bij Ottenhome waren we op tijd bij de boten om een goede uit te kiezen (dit was erg goed gelukt bleek later).

De eerste wedstrijd begon goed, ook al werd de startprocedure pas opgemerkt bij het 2 minuten bordje, snel die lijn over dus! Bij de bovenboei lagen we voorop de vloot van zeven 16^2. Na het eerste driehoekje waren we met twee boten voorop de rest en was ons eerste 1tje binnen. Terug naar de haven om stevige snert te eten. Toen de botenjongen de houten ophaal brug voor ons naar beneden deed werd er veelzeggend opgemerkt “ik hoop dat deze brug minder rot is dan de boten”. Het is ook niet altijd handig een houten vloot in de winter in het water te laten.

De tweede wedstrijd lagen we weer ruim om kop, wederom samen met het team “Kansloos”, een half rak erachter de rest met een halve baan achterstand de laatste boot “ja, ook al zit er misschien verschil in boten, die lui kunnen gewoon niet zeilen”. Na wederom een 1tje kwamen de vier Maastrichtse dames uit de laatste boot naar ons toe met het verzoek om bootwissel. Tja, met zo’n grote mond en het niet-student meer zijn van de halve bemanning besloten we toch maar te wisselen. De groene uitgelubberde zeilen klapperde ons al tegemoet. Zeiltrim, daar begonnen we maar eens mee (ons Orakel moet maar eens even een lesje zeiltrim geven in het zuiden). De fokkeval (in Enschede noemen we dit materiaal een landvast) brak zelfs 2x door de ongekende powers van CW.

De derde start was een prachtig leermoment, wat als je stil ligt, iemand komt onder je, roept loeven, je kan niet meteen weg? De discussie achteraf is kort samen gevat op blz 127, Case 53, hier (leer dan ook eens dat Daan altijd gelijk heeft…). Bij de benedenboei bleken we al zo ver achter te liggen als de boot ook in de eerdere races had gedaan, keihard laatste. De vierde en laatste wedstrijd hebben we nog wel één hele boot achter ons weten te houden (en hebben onderweg naar de bovenboei nog even voorop gelegen).

De derde helft bleek voor onze Pitbull Daan toch wat anders dan de algemeen geaccepteerde betekenis. Omdat 5/7 boten niet goed gestart waren de laatste wedstrijd (ja, je mag niet tussen de inner mark en het startschip door), “ze moeten er wel van leren”, Daan: “moet ik nog verzoek om verhaal doen?”, rest: “Ja, dat vind je leuk” werd het protestcomité nog even bezig gehouden. Inmiddels omgekocht voor bier toch maar niet het protest doorgevoerd.

Al met al een supermooi wedstrijdje, op naar meer zeilen! Geïnteresseerden in Teamzeilen melden bij Daan, Laser 1/2 bij CW, doordeweeks zeilen in Pico’s of valken bij Tomas, “Help, ik heb Euros gemist” bij Karen en speciaal voor de (Maastrichtse) dames, het boeken van het Orakel kan hier.