BMW Oracle test solid wing sail

/ /
10 Nov 2009

BMW Oracle test solid wing sail

door Diederik Keij

Solid WingDe America's Cup is een van de meest prestigeuze en oudste sportwedstrijden ter wereld. Hierbij wordt de defender (de houder van de Cup, in dit geval Alinghi (Zwitzerland) door een challenger uitgedaagd in een serie van matchraces. De challenger is in dit geval BMW Oracle (Amerika). Speciaal voor deze wedstrijd hebben ze de een van de grootste trimarans ter wereld laten bouwen met het grootste solid wing zeil ter wereld. De mast op de foto hiernaast is 60 meter hoog.

Op dit moment vinden de eerste proefvaarten plaats van de BMW Oracle trimararan. Solid wing zeilen zijn zeilen die niet zijn gemaakt van een bewegend doek, maar het bestaat uit harde onderdelen (net zoals een vleugel van een vliegtuig). Ze zijn op dit moment alles aan het controleren of het allemaal sterk genoeg is, en binnen enkele uren volgt hopelijk het eerste zeiltochtje. Je kan zie hier volgen, voor meer informatie over solid wings kijk hier.

Diederik Keij 2 years, 11 months geleden Reageer

Op dit moment zeilt ie! Zie: http://www.fox5sandiego.com/news/morningnews/kswb-ls-morning-news,0,3259938.tividlivestream

Update: In windsnelheden van max.  10 knopen, zijn bootsnelheden van max. 32 knopen gemeten. Dat is extreem snel in verhouding tot de wind.

Thijs Bouten 2 years, 11 months geleden Reageer

Even berichtje vanuit Delft:

Rompsnelheid van 32 knopen? Dat zou dus betekenen dat die boot 173 m lang is???

voor meer uitleg zie: http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Rompsnelheid

Diederik Keij 2 years, 11 months geleden Reageer

Tja, jullie begrepen wat ik bedoel. Bootsnelheden dus. Ik ben meer benieuwd wat jullie hier nou van vinden (denken jullie dat het echt harder gaat, wordt er in de wandelgangen nog n beetje over gesproken..)

Thijs Bouten 2 years, 11 months geleden Reageer

Vanmiddag discussie gehad met groep ontwerpers (o.a. Gerard Dijkstra, Dick Koopman), daar is de solid wing ook besproken. Het is een hele leuke toepassing van kennis uit de vliegtuigbouw, maar het grootste nadeel blijft toch dat je het niet kunt strijken. Dus lig je daar een beetje voor anker of in de haven op en neer te varen. Al met al dus leuk voor een America's cup boot, niet te doen voor een boot waarmee getoerd wordt.

Anonymized member 2 years, 11 months geleden Reageer
ander

ander bootje:

http://www.youtube.com/watch?v=V_-m4ButAHw

frank@oceanhouse.nl 2 years, 11 months geleden Reageer

Ja, 't gaat écht harder, want het zeil is veel effectiever;

- Je creërt de perfecte "Belly" én perfecte twist. Dat resulteert in hogere lift en lagere drag waarden.

- Een conventioneel zeil(doek) kun je alleen trimmen middels head, tack, clew en mastpositie, terwijl je hier blijkbaar meer trimmogelijkheden hebt;

- Een "normaal" zeil van dergelijke afmetingen is zeer moeilijk te vormen en er zouden extreme trekkrachten mee gemoeit gaan (qua schootbehandeling).

Nadelen zijn idd dat je niet kunt strijken (het hele geval moet van boord en met haast 2x de oppervlakte van een B747-vleugel en zo'n 3.500kg gaat dat nou niet echt eenvoudig). Verder is e.e.a. natuurlijk extreem duur/complex/gevoelig qua techniek.

 

frank@oceanhouse.nl 2 years, 11 months geleden Reageer

Dat geldt voor displacerende schepen/jachten.

Hier gaat het om planerende varianten; daar gelden heel andere regels.

Los daarvan: Je kunt je voorstellen, dat als je van een golf af "surft" je extreme snelheden kunt bereiken.

Harwin Reemeijer 2 years, 11 months geleden Reageer

En hij is alweer kaput:

  • http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=99056&st=125&p=2565865&#entry2565865
  • er is iets "gebrooked": http://www.youtube.com/watch?v=4rMc_k9zpzY