21 oktober

Verslag Klipperrace 2009

Carl Hollander Nieuws Archief

Zoals elk jaar begon de klipperrace op donderdag avond met de treinreis richting Workum om vrijdag de boot over te varen en te trainen voor de race. We namen met 10 mensen (Rob, Jord, Akke, Bart, Frans, Niels, Denise, Jeroen H, JP en Carl) de laatste trein, dus dat betekende om 18.17 uur in de trein.

Sjors en Renate waren al aan boord en hadden de drank voorraad weer aangevuld zodat we iig de wedstrijd aan de bar konden winnen. De eerste wedstrijd begon al toen we net aan aan boord waren, en Frans een fles Ketel 1 uit zijn tas toverde.  Even aan de bel en iedereen kon genieten van een Ketel en proosten op de overwinning.  De rest van de avond lekker aan de bar gezeten en stoere verhalen verteld.

Vrijdag: heenvaren

De wekker om 9 uur. De nacht was voor sommige iets kouder dan andere door het ontbreken van een deken. Akke, Bart en Renate gingen na het ontbijt boodschappen doen en de rest van de mensen was bezig het schip race klaar te krijgen. Bakstagen erop, Dirk blok vastzetten, vooronder inruimen.  Met de boodschappen aan boord hebben we bij de jachthaven nog even het vlak gepompt en waren we klaar om te gaan. Met de koers naar Enkhuizen vlogen we over het IJsselmeer.  ’s Avonds konden we ook de rest van het team in Enkhuizen verwelkomen. (Frank, Menno, Orla, Tjibbe, Jeroen M, Frederik, Wietse, Iris, Inge en Ronald E)

Zaterdag Ankerstart
Met het hele team nu compleet waren we klaar voor de race. Niels had een indeling gemaakt voor de start en iedereen stond klaar. Op het start schot werd er als een dolle gelierd. Met het anker op stond de fok al bak om over bakboord vol te vallen. Met de draai in het schip kon ook de kluiver de bij, en was het zaak om veilig over de startlijn te komen.  Door de weinige wind duurde het ook even voordat de buurman weg was, en gingen we maar vlak achter hem langs.

Doel van vandaag was de driesteden race. Met de weinige wind was het lastig om een route te kiezen. We zouden eerst naar Stavoren gaan, en halverwege de keus maken of we daarna door naar Medemblik of Urk zouden gaan. Vooral JP was continu online om de nieuwste weerberichten te downloaden.

Na de start ging de wind echt uit. De zeilen vielen in onder hun eigen gewicht en moesten dan ook op allerlei manieren  uitgehouden worden.  Met een enkele rimpeling op het water, was het lastig te zien waar nu de wind vandaan kwam. Iris vond in de roef gelukkig de windrichting meter. De Bellenblaas.

Uiteindelijk kwam de wind en zijn we via Stavoren en Medemblik gevaren.  En zijn we op de 19 plaats binnengekomen. Tijd voor havenbier en stampot. We lagen die nacht tussen de Nico en de Willem-Jacob in. Een grote studenten stapel.

Zoals elk jaar was er ook nu weer een top-Band. Een duo waarvan 1 op gitaar en zijn “buurman” op keyboard.

Zondag: Olympische baan

Weer om half 8 de wekker. Carl en Sjors moesten om 8 uur bij het praatje zijn en Ronald Evers wist een power ontbijt voor ze in elkaar te draaien met 5 eieren.  Er was niet super veel wind, dus de korte baan.  De start was redelijk en we konden prima meedoen.  Helaas hadden we geen wedstrijdzeilers aan boord of iemand die alle regels kent. We maakten daardoor helaas een paar tactische fouten.

Het team was vandaag goed op elkaar ingespeeld. Het voordek benutte zoals het hoorde elke vlaag. De termen “knikje” “halen” werden weer van stal gehaald, het waterzeil stond gelijk na elke boeironding.  En belangrijk, uit de keuken bleef maar koffie thee en eten komen. Geweldig!

Uiteindelijk zijn we zondag 19e geworden.  De rest van de middag lekker naar de haven gezeild en het schip schoongemaakt zodat we na de prijsuitreiking gelijk door naar huis konden.  Het was een mooi weekeinde.  Mensen nogmaals bedankt.

Nog even wat feiten:

-geen schade