Loading...
Menu Login
31 augustus

Verslag 24 Uurs 2009

Harwin Reemeijer Nieuws Archief

Zoals al aangekondigd op deze website heeft Jaffa dit jaar deelgenomen aan de Delta Lloyd 24Uurs zeilrace, met als resultaat een 32e plek van de 47 reglementair gefinishte deelnemers in de ORC3 klasse (excl. 11 DSQ/DNF). Zeker niet slecht voor een eerste jaar!

Hieronder staat een uitgebreid verslag van het gehele evenement.

De voorbereiding

Van tevoren zijn we een avond bij elkaar gekomen om wat dingen te overleggen, vooral over de voorbereidingen (eten, vervoer etc) en de startplaats. De weersvoorspellingen waren de hele week al veranderlijk (vooral de windkracht) dus vooraf weinig tochtplanning bedacht. Afgesproken werd dat Harwin schipper was, Diederik wachtleider en Daan de main-navigator. De overige bemanning bestond uit Tomas, Alice en Niels (de B.).

Het wachtschema

24 uur achter elkaar opblijven is nog wel te doen, zeker met wat korte slaapmomenten tussendoor. Maar aangezien de meesten op vrijdagochtend opstaan, wordt het dan wel een erg lange zit. We wilden iedereen tenminste een periode van 3 uur opeenvolgende slaap geven. We hebben daarom een parallelwachtschema ingevoerd met een verschuiving van 1.5 uur, dus:

  • (1) 22:00-01:00       (2) 23:30-02:30
  • (3) 01:00-04:00       (4) 02:30-05:30
  • (5) 04:00-07:00       (6) 05:30-08:30

Dit wachtschema werkte behoorlijk goed. Het is erg fijn om iedereen toch een fatsoenlijke slaap te geven voor 3 uur lang, daarbij voorkom je hiermee dat iemand zichzelf echt sloopt omdat hij/zij (terecht of onterecht) vindt dat hij/zij een bikkel is en niet zoveel slaap nodig heeft. Voor de 4:00 en 5:30 uur wachten (Diederik en Niels resp.) was het meer afzien, maar zij konden wat doorslapen en werden bij ochtendgloren weer wakker.

De startplaats

Uit de weersvoorspellingen vooraf bleek de Waddenzee en Noordzee een flinke gok met weinig tot geen voordeel: een eventuele winst uit stroming of meer wind, leek de investering om er te komen (kruisen of stroom tegen) niet te compenseren.

Op het IJsselmeer leek meer wind voorspeld dan op het Markermeer. Tevens wil je de rakken op het noordelijke IJsselmeer tot het einde van de rit bewaren (om wat buffer te houden bij de aanloop van Medemblik).

Om deze redenen besloten we in Enkhuizen Noord te starten: wel op het IJsselmeer (met meer voorspelde wind), maar niet direct de rakken bij Medemblik gebruiken.

Bijkomend voordeel is dat Enkhuizen relatief kort heenvaren is vanaf Monnickendam (3 uurtjes) en er dus zelfs nog wat trainingstijd overbleef. (Trainen voor nachtelijke spinnaker manoeuvres is wel handig).

Toch voordeel op Waddenzee en Noordzee?

Achteraf lijkt het erop dat een aantal deelnemers die bovenin de ORC3 uitslag zijn geeïndigd, op het Wad en Noordzee toch voordeel hebben behaald. Waarschijnlijk heeft daar meer wind gestaan (westen / zuidwestenwind) en daarbij ongetwijfeld ook nog wat geholpen door de stroming.

Gegeven onze voorspellingen was een start op het IJsselmeer een goede keuze. Een start in Volendam waarschijnlijk nog wat beter. Dat er mensen winst hebben geboekt met het rondje over Wad en Noordzee is te begrijpen, maar wij hebben gekozen voor een flexibele route om ons in te dekken tegen wisselende voorspellingen/omstandigheden. Een route over Wad en Noordzee vereist namelijk direct een commitment om de eerste 12 uur een route vaste te leggen. Misschien moet je groot gokken om meer mijlen te varen, maar met het risico op meer verlies?

Rakken

Kies je rakken slim en hou je opties open, tot op het einde. Voor de wedstrijd had Daan al een aanloopplannetje bedacht. We wilden aan het einde van de middag ergens vlakbij de Afsluitdijk zitten (boei Sport A of Sport B). Vanaf daar richting Medemblik. Gingen we te snel dan waren er nog enkele bonusrondjes mogelijk die we daarvoor bewust open hebben gehouden.

Verder wil je zoveel mogelijk halve windse rakken varen. Aandewind is ook mogelijk zolang je maar snelheid houdt. Vooral niet al te hoog. Te ver ruime winds is ook niet altijd gunstig. Zeker met licht weer is het beter om wat hoger te varen en meer druk te houden. Ruime winds betekent verder bijna altijd ook ergens weer aandewinds moeten varen.

Het weer

De voorspellingen waren wat wispelturig, vooral waar de meeste wind zou zitten. Vanuit Frankrijk kwam er een hoog aan (weinig wind) en het was even de vraag wanneer die over Nederland zou trekken. Volgens bijna elke voorspelling zou een paar uur voor de finish de wind behoorlijk inkakken (tot 1 Bft). Uiteindelijk is dit niet gebeurd. Tevens klopten de voorspelde winddraaiingen (tussen ZW-W-WNW) ook lang niet altijd wat lastig plannen is.

Tijdens de race is het handig om wat contact te houden met Euros-Meteomensen. Hoewel de ISAF dit niet leuk vindt, doen veel meer boten dit en wordt het ook gegeven als tip op de website. Verder is een internetverbinding voor weerkaarten handig, vooral 's nachts en 's ochtends vroeg als de weer-studentjes slapen. Bij deze: Euros weermannen, nog heel erg bedankt!

De zeemijlen

Uiteindelijk hebben we 132.67 zeemijlen gevaren. Niet slecht voor een eerste keer, zeker als we het vergelijken met de toerzeilers. De top van de ORC3 zit echter rond de 145 zeemijlen, wat dus betekent dat we continu gemiddeld minimaal 0,5 knoop harder moeten varen. Of dit mogelijk is is de vraag. Misschien ligt het aan de scherpte, de bootkennis, of toch aan het tuig. Dit zal waarschijnlijk pas volgende jaren blijken.

Conclusies

De 24uurs is een erg gave wedstrijd. Je vaart niet allemaal dezelfde baan, soms ook bijna alleen, dus je hebt geen idee of je goed bezig bent. Dit maakt het spannend tot het laatst. Nachtzeilen met honderden boten is ook erg gaaf: oneindige slierten met toplichtjes, met op de achtergrond onweersbuien boven Noord Holland en Friesland. Wel goed op (slecht verlichte) boten en visstaken blijven letten! Winst is te behalen door:

  • Betere weersvoorspellingen (of gewoon stabieler weer)
  • Betere tochtplanning vooraf.
  • Beter de bootperformance leren inschatten (beter weten hoe hard we precies varen bij welke windkracht en richting).

We waren redelijk scherp op de navigatie en de zeiltrim, daar hebben we niet veel laten liggen. Wat best goed is voor een eerste keer.

Aanbevelingen

Het navigatievraagstuk is een leuk wiskundig/programmeer probleem. Er bestaan wat (niet gratis) programma's om te gebruiken voor de tochtplanning, maar het zou maar zo kunnen dat iemand het interessant vindt om zelf nog wat beters in elkaar te klussen. (Een A* algoritme, maar met wisselende waarderingen van de mogelijke paden in de tijd?)

De gevaren route

Hieronder staat de gevaren route, in volgorde van tonnen:

START Enk-N → KG → SB-A → EZ-C → EZ-D → EZ5 → SB-C → EZ5 → EZ-D → EZ-C → SB-A → KG → WP6 → WV12 → LC5 → Sport B → VF-A→ VF-B → Sport A → Sport B → VF-B → Sport B → WV19-WP2 → FINISH

De volledige uitslag staat hier.

Meer foto's zijn hier en hier te vinden