21 juli

Anne en CW naar plaats 9 na dag met veel wind

Hidde Dijkstra Nieuws Archief

Na een dag met meer dan 20 knopen wind en af en toe zware buien zijn Anne en CW een plaats gedaald in het klassement. Ze staan nu negende, nog steeds als tweede Nederlandse boot maar wel met de volgende Nederlandse boot van Frits en Cynthia (Blauwe Schuit) kort op hun hielen op de tiende plaats met 2 punten meer. Nummer 6 tot en met 12 zitten tussen de 41 en de 56 punten, dus er kan nog een hoop geschoven worden in die posities. Daarboven en daaronder worden de verschillen groter.

Anne en CW begonnen de dag goed met een 9e en een 12e plaats, maar moesten daarna helaas een DNS (38punten) incasseren. Ze waren echter niet de enigen. De laatste race hebben er 14 boten een DNC, oftewel niet meegedaan. Waarschijnlijk speelde het stevige weer hen parten en hebben ze besloten dat het verstandig was om nog wat energie te bewaren voor de volgende dagen. Dit wordt dus voor hen de eerste aftrekwedstrijd, waardoor een sterke daling in het klassement wordt voorkomen. Met (waarschijnlijk) nog 1 aftrekwedstrijd te gaan voor de rest van het evenement wordt de marge voor fouten wel weer wat kleiner.

Carmen en Sytze hebben goede zaken gedaan vandaag en zijn een plek gestegen naar plaats 4. Waar Carmen eerder bij zwaar weer nog wel last had van zeeziekte en moest opgeven lijkt dat vandaag gelukkig geen probleem te zijn geweest. Met slechts 3 punten voorsprong op de nummer 5 zullen ze goed moeten blijven varen om hun plek te behouden. Kansen op stijgen zijn kleiner met een achterstand van 7 punten op de nummer 3.

De standen zijn te bekijken op http://www.wpnsa.org.uk/results/Laser2/laser2.htm waar ze dagelijks worden bijgewerkt.

Opmerkingen:

Anonymized member
4 jaar geleden

Tsja, het begon zo veelbelovend... Maar vandaag hebben we het dan toch alsnog even grondig verprutst! Na een beetje te enthousiaste spi-hijs bij de eerste bovenboei (om...) en daarna alles in de knoop (weer om) moesten we heel wat bootjes voor laten gaan. In de tweede race wilden we revanche nemen en lagen we ook redelijk tot de eerste beneden boei. Daarna was er echter een Knoop. Deze Knoop bestond uit de spistrijk, de spischoot, het grootschootblok en de grootschoot en toen we die in alle rust (half kruisrak op de fok) ontward hadden bleek inmiddels het hele veld ons gepasseerd te zijn. Aargh! Twee keer 22ste eindigen is nie goed voor je eindklassering: We daalden vandaag van de 8e naar de 13e plaats. Overall toch erg tevreden hoor over dit WK! Echt gaaf om in zo'n groot veld boten te varen en om de trucjes af te kunnen kijken bij de kopgroep! Nu nog even oefenen om die spi er ook goed en af te krijgen bij 6 bft en dan hopen we volgend jaar op wat stabielere resultaten. CW en Anne