Loading...
Menu Login
09 november

Over Matco's, mist en motors: De terugvaart 2008

Inge Boomkamp Nieuws Archief

Donderdagavond was alles al in orde gemaakt voor het vroege vertrek van de volgende dag. De wekker ging om 6.45 en iedereen maakte zich klaar om te vertrekken. Helaas dacht de motor van Jaffa daar anders over, een bijna geknapte V-snaar zorgde ervoor dat we een kwartier later uit konden varen. Maar om 7:30 waren we klaar om te vertrekken. Echter na ongeveer 200-300 meter op de IJssel gevaren te hebben, ging het zicht in ongeveer 5 minuten terug van normaal tot de lengte van de sleep (JA, LK en JO). Na kort overleg besloten we terug te keren, Teerling die achteraan voer deed dat gelijk en de sleep was dit ook van plan. Echter doemde uit het niets een binnenvaarder op en besloten zij nog even te wachten. Teerling werd gebeld en besloot maar eventjes een plaatsje op te zoeken in een kribbe, bang om over het hoofd gezien te worden.

Teruggekomen bij de brug wilden we een passantenhaven in varen, maar door de mist begrepen we een boei verkeerd en liepen Jaffa en Lichtekooi vast. De andere boten besloten dat dit eigenlijk ook wel een goede oplossing was en voeren zich met opzet vast. Tijd om even rustig te ontbijten en bij te komen. Anderhalf uur later was de mist compleet opgetrokken en besloten we om door te varen.

Tegen een uur of vier voeren we op een kilometer of 5 voor Deventer, Zutphen zat er door vertraging van die ochtend niet meer in. Raaskal en Teerling voeren dicht naast elkaar, een eindje achter de sleep. Even lekker kletsen, maar door een uitstekende kribbe vroeg Teerling Raaskal met onze vorige en huidige Matco een eindje weg te varen. Teerling week ook al iets uit, en op de een of andere gekke onbegrijpelijke manier brak de motorsteun van Raaskal doormidden door een hekgolfje van Teerling en verdween in de IJssel. Hmmm wat nu? Teerling heeft Raaskal opgepikt en zijn samen verder gegaan naar Deventer. Daar werd al snel een klus op touw gezet om de motor van de bijboot van Jaffa op Jonkie te zetten zodat deze de dag erop zelfstandig kon varen. Raaskal zou dan in de sleep worden opgenomen.

Vrijdagavond werd gevuld met opruimen, bemanningswisselingen en gewoon gezellig wat drinken en soms iets te veel.

Zaterdag stond de wekker op 6:45 en konden we zonder grote problemen verder varen. Een enkel puntje was dat we geen water meer hadden en op zoek moesten. Gelukkig had sluis Eefde zeer ruime faciliteiten voor water en andere behoeften ;-). Na sluis Eefde ging alles perfect, sluis Delden ging redelijk snel en sluis Hengelo stond al open. Het leek wel of wij de enige boten waren die die dag door de sluis waren geweest.

Uiteindelijk zijn we om 18:30 aangekomen bij het WatersportComplex waar we de boten aangemeerd hebben en gezellig hebben gegeten.

Foto's volgen.

Opmerkingen:

Willem Godlieb
4 jaar geleden

Er staan een aantal foto's op mijn toestel, maar mijn toestel ligt nog in Lichtekooi net als mij laarzen.

Steven te Brinke
4 jaar geleden

Je spul is gevonden en je laarzen liggen al in de loods, waar je fototoestel is gebleven weet ik niet.

Harwin Reemeijer
4 jaar geleden

De houten motorplank aan de motorsteun is afgebroken (2x meerlaagsmultiplex, zoals aangeleverd door de fabrikant). De breuk zit horizontaal precies door de twee gaten van de bovenste bevestigingsbouten. De motorsteun zelf is, zoals sommigen al dachten, dus niet afgebroken en ook zit die nog goed vast aan de boot.