17 oktober

Nederlandse Studenten Kampioenschappen 2008

Tomas Jansen Nieuws Archief

Voor wie het UT nieuws nog niet gezien heeft, er staat een mooi interview in met Rinse Joustra over de NSK: Zeiler in de frontlinie Zonder verwachtingen verschenen ze onlangs aan de start van het NSK. Gewoon meedoen en zien waar het schip zou stranden. Maar het zeilschip van Rinse Joustra leed geen schipbreuk. Sterker: samen met zijn maatjes Friso Bergsma en Tomas Jansen rukte Joustra op naar een vijfde plaats. In een veld van 150 deelnemende studenten een prestatie van formaat en een prestatie die het trio zelf ook verraste. `We deden mee voor de lol.' Joustra vertelt dat de deelname van Euros aan het NSK spontaan ontstond. Op een clubavond werd het idee geopperd met vier boten mee te doen aan de wedstrijd in het Friese Heeg. Ook al omdat Euros het jaar daarvoor verstek liet gaan. Het werd dus weer eens tijd. Voor Joustra een bijzondere wedstrijd, want feitelijk zeilde hij een thuiswedstrijd. De UT- student groeide op in deze regio. Zijn ouders hadden een zeilboot en leerden hem de fijne kneepjes. Ambitie om (bijvoorbeeld) wereldkampioen te worden heeft de jonge Fries niet. Hij zeilt voor zijn plezier en als zich een wedstrijdje aandient, is dat mooi meegenomen, zegt hij. En als dat niet zo is, even goede vrienden. De zeiler van Euros wordt er niet anders van. Gezellig samen een borrel drinken is minstens zo belangrijk, zegt hij. `Je moet niet vergeten dat wij geen eigen boot hebben. Als we mee willen doen aan een wedstrijd zijn we afhankelijk van anderen.' Veruit het gros van de studenten heeft net als Joustra geen boot. In Heeg, lokatie van het NSK, deed het plaatselijke verhuurbedrijf dan ook goede zaken. `Het waren allemaal dezelfde Valken en in dat opzicht was het een eerlijke wedstrijd.' Eerlijk, maar ook ingekort. De organisatie zag zich door een opkomende storm genoodzaakt de geplande NSK wedstrijden voor zondag te cancelen. Gevolg was dat de twee zeilwedstrijden op zaterdag dus bepalend waren voor de einduitslag. Dus ook voor de vijfde plaats van Jansen, Bergsma en Joustra, want daar kon niets meer van afgesnoept worden. `Jammer', zegt Joustra, `we hadden ons misschien op zondag nog kunnen verbeteren. Nu blijft de twijfel over hoe het gegaan zou zijn.' Over het vermeende thuisvoordeel zegt Joustra: `Ik ben in deze streek opgegroeid en ken het water, maar het is echt niet zo dat ik vooraf weet wanneer we aan welke kant moeten zeilen. Dat thuisvoordeel is er niet, daarvoor ben je te veel afhankelijk van de elementen.' Joustra zegt behalve de vijfde plaats met veel lol terug te kijken op het NSK. Volgend jaar willen ze weer. `Voor dit NSK hebben we nog geen minuut samen getraind. Wie weet wat er gebeurt als we dat wel doen.' De zeilvereniging Euros was op het NSK in Heeg vertegenwoordigd met vier boten met elk drie zeilers. Achter de boot van Joustra finishten Diederik Keij, Carl Hollander en Frans de Vries op een elfde plaats. Roland van Dijk, Jeroen Harmsen en Jean Paul Lekkerkerk legden beslag op de dertigste plaats en Hylco de Boer, Helmich de Lange, Jeroen Schoenmakers kwamen niet verder dan plek 43.

Opmerkingen:

Diederik Keij
3 jaar, 11 maanden geleden

Ik citeer: "Ook al omdat Euros het jaar daarvoor verstek liet gaan." Volgens mij was ik er vorig jaar toch echt bij ?! Staan voor de rest ook weer genoeg mooie zinsnedes in!