23 september

Symposium met Gerrit Hiemstra en Koen van Esch

Friso Bergsma Nieuws Archief

Het 44ste bestuur heeft het genoegen de leden van Euros Zeilen en alle andere geïnteresseerden het symposium ‘Weer en Water’ te mogen presenteren. Tijdens dit symposium, dat door Studium Generale en Euros Zeilen wordt georganiseerd, zullen Gerrit Hiemstra en Koen van Esch het weer verklaren en uitleggen hoe deze het best toegepast kunnen worden bij het zeilen.

Het symposium vindt 20 november van dit jaar plaats in de Vrijhof/Amphitheater, dus zet het alvast in je agenda!

Weer en Water Als je in je zeilboot zit houd je natuurlijk een oogje in het zeil, maar als het goed is houd je ook het weer in de gaten. Kennis van weersystemen is belangrijk, anders ben je aan de grillen van de natuur overgeleverd. Je kunt dan uren doelloos dobberen of juist in een fikse storm verzeild raken. Dit symposium zet alle zeilen bij – zowel theoretisch als praktisch – om te voorkomen dat de zeilers van Euros Zeilen aan lager wal geraken. Gerrit Hiemstra is werkzaam bij WeerOnline B.V. en bekend als weerman van het NOS-journaal. Hij zal aan de hand van meteorologische principes uitleggen hoe je het weer beter kunt begrijpen en voorspellen. Koen van Esch is solozeiler en zeilde in 2007 de oceaanrace Transat 6.50 - een overtocht van 4200 mijl van Frankrijk naar Brazilië. Hij zal ingaan op de praktijk van het weer op zee: wat kun je zoal tegenkomen en hoe kun je daar het beste mee omgaan? Dit programma is een coproductie van het Studium Generale en Euros Zeilen. Donderdag 20 november, 19.00 – 21.30 uur, Vrijhof/Amphitheater Aanmelden vooraf is niet mogelijk. Toegang: 2 euro (student), 5 euro (niet-student)