27 augustus

Woensdag op campus, zaterdag 3e bij 24-uurs

Martijn Verkleij Nieuws Pers

Afgelopen vrijdag en zaterdag is met een driekoppige bemanning de derde plaats in de Tocht 1 klasse bemachtigd! Bram, Niels en Jur hebben het toch wat wisselvallige weer getrotseerd. "Een beetje koud en nat, maar vooral erg leuk!" was de eerste reactie van Bram, de schipper tijdens de race.

Luwte van bomen maakte de start in Enkhuizen lastig. De race speelde zich voor de Off-Duty volledig boven de Houtribdijk af. Behalve de stormfok hebben alle zeilen de buitenlucht mogen ervaren. "Het was elk rak wel weer puzzelen met de route, want de wind was veranderlijk".

Er was niets aan het toeval overgelaten. De motor mocht de hele race liggen rusten in de voorpunt en de slaapplek was altijd aan de hoge kant. De opvarenden moesten het doen met twee keer anderhalf uur rust. Van veel slapen schijnt het niet te zijn gekomen.

De finish in Medemblik was zoals elk jaar enorm indrukwekkend. De hele kade staat vol met mensen en iedereen, ook de achterhoede, wordt met gejuich onthaald. Uiteindelijk kwam de Off-Duty een half uur te vroeg binnen. "Maar, dat was wel de juiste beslissing". De wind was bij de finish namelijk nogal ingekakt en het risico was reëel dat ze anders strafmijlen hadden moeten incasseren wegens te laat binnenkomen.

Ook na de race was het feest op de kade. De heren konden na 24 uur aaneengesloten doorvaren eindelijk rusten. Maar natuurlijk moest er eerst een worst-kaas-scenario afgewerkt worden!

Een welverdiend worst-kaasscenario na de race

De crew op het podium

Van campus tot start

Het kunnen varen van de 24-uurs had nogal wat voeten in de aarde. Niet alleen was het noodzakelijk om de boot raceklaar te krijgen door een driekleurentoplicht en reddingsboei te installeren op de boot, maar stond de boot 2 dagen voor de race nog in Enschede op de openingsmarkt van de Kick-In! Met vereende krachten lag de boot de dag na de openingsmarkt alweer in Lelystad in het water, waarna naar de starthaven Enkhuizen is gevaren.

Zondagmiddag, na het uitdelen van de trofeën, zet de Off-Duty de zeilen weer terug naar Akkrum. Ze vaart via Enkhuizen, waar veel zaken weer worden uitgeladen. Ook stappen Niels en Jur daar af. Bram vaart de boot terug naar Akkrum.

Niet de eerste deelname

Al met al kan er met een goed gevoel teruggekeken worden naar deze editie van de 24-uurs. Vorig jaar was er ook al met de Off-Duty de 24-uurs gevaren, toen vielen Kasper, Hylke en Jelle net buiten de prijzen. In dezelfde klasse als dit jaar was toen de vierde plaats het resultaat. Eerder is er met Jaffa ook wel meegedaan aan de 24-uurs, maar die was er de afgelopen jaren niet bij omdat die zich rond deze tijd meestal op zee bevindt. Het ruime sop was ook dit jaar weer de reden dat de 24-uurs aan Jaffa voorbij ging.