01 april

Beide D.Z. Euros teams in de prijzen bij de Nestor Trophy

Pim van der Toolen Nieuws Archief

Nestory Trophy 2012Afgelopen weekend was de Nestor Trophy, traditioneel gezien de opening van het studentenzeilseizoen. Vanuit D.Z. Euros deden er twee teams mee: Blub! (Bestaande uit Seakle, Denise, Maaike en Floris) en De Waarheid (bestaande uit Peter-Paul, Jasper, Martijn en Pim). Er stond een krachtige wind, rond de 4 Bft met flinke vlagen tot 6 Bft maar gelukkig regende het niet. Er werd gevaren in 16 kwadraatjes, die nog in slechtere staat waren dan een Euros boot na een zwaar seizoen. Nog voor de start van de eerste race moest er al een boot weggesleept worden vanwege een gebroken roer en halverwege de eerste race moest Blub! afhaken vanwege een gebroken harpje op de overgang van de grootschoot.

Beide teams waren goed voorbereid door een lezing van Hidde de week ervoor. Starten is en blijft lastig op een boot die je niet kent maar het ging steeds beter. Ook tonrondingen zijn spannend, vooral als er zes bootjes naast elkaar liggen en ze er allemaal omheen willen. Zeker als ze elkaar geen ruimte geven kan het nog wel een een botsing opleveren. Gelukkig zit er een dikke rubberen stootrand om 16 kwadraatjes ;).

Er zijn in totaal drie races gevaren waar 15 teams aan meededen. Blub! heeft goed zijn best gedaan maar de andere teams waren vaak net wat sneller. De Waarheid heeft respectievelijk de 5e plek, de 4e plek en de 1e plek weten te bemachtigen. Dit resulteerde erin dat beide teams in prijzen vielen. Blub! wist de troostprijs in de wacht te slepen (een overheerlijke fles Schipperbitter) en De Waarheid is op de derde plek in het algemeen klassement gefinished. Zij hebben een medaille, een houten modelbootje en een voucher gekregen om nog eens een dagje te komen varen bij Ottenhome.