Sluis Eefde Stuk

Ik hoorde het volgende op het nieuws:

Een sluisdeur van Sluis Eefde, in het Twentekanaal, is vannacht door nog onbekende oorzaak naar beneden gevallen. De deur viel vlak voordat een schip door de sluis heen wilde varen naar beneden. Vermoedelijk gaat het om een technisch mankement. De scheepvaart van en naar de sluis is voor onbepaalde tijd gestremd.

Rijkswaterstaat doet onderzoek naar de oorzaak van het probleem. Er zijn voor zover bekend geen gewonden, over schade aan schepen is ook niets bekend. In 2010 zijn reparaties gedaan aan de sluis tijdens een groot onderhoud aan de sluizen in het Twentekanaal. Daarbij zijn onder meer tandwielkasten vervangen.

Video: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=136631http://nos.nl/video/327378-sluisdeur-in-eefde-naar-beneden-gekomen.html

Geschreven door: Jasper Versteegh

Reacties

Je zal er maar onder varen met je Waterratje...

Ik heb me geprobeerd voor te stellen wat ik zou doen in zo'n situatie... Mijn eerste reactie was dat ik vast overboord zou springen, maar toen ik er nog eens goed over na ging denken denk ik dat het anders gaat.Zo'n sluisdeur is natuurlijk niet in 2 seconden helemaal beneden, en je hoort verwacht ik ook een boel lawaai voordat die echt naar beneden valt.

Dus: als je eronder vaart op het moment dat die naar beneden komt ben je er al onderweg op het moment dat die beneden is.

Als je er nog niet onder vaart op het moment dat die lawaai begint te maken dan merk je dat hopelijk voordat je eronder vaart en kun je nog terug. Dat wordt natuurlijk wel een stuk lastiger als je met twee bootjes naast elkaar geknoopt of in sleep achter elkaar vaart...

>>Als je er nog niet onder vaart op het moment dat die lawaai begint te maken dan merk je dat hopelijk voordat je eronder vaart en kun je nog terug...

in 2 seconden heb je net je motor in de achteruit en begin je met gas geven..... 

ik denk dat ik zou springen ;)  als je nog het besef hebt dat dat ding werkelijk naar beneden gaat komen want dat is wel het laatste waar je op rekent toch?...

 

 


Hoewel de reparatie van de sluis in Eefde nog acht weken duurt, kunnen de eerste schepen over drie weken toch het Twentekanaal binnenvaren en verlaten. Dat zegt Rijkswaterstaat.

Er komt een noodhefinstallatie voor de sluisdeur, waarbij een hijskraan wordt ingezet. Onder de 90 ton zware kluisdeur komen veiligheidspinnen om te voorkomen dat de deur kan vallen tijdens het schutten. Met de tijdelijke hefinstallatie kan 60 tot 80 procent van het normale aantal schepen de sluis passeren.

Als dat nodig is, komt bij de sluis ook een tijdelijke laad- en losplaats voor schepen. De defintieve reparatie duurt acht weken, omdat de kettingen van tientallen meters handmatig moeten worden gemaakt. Dinsdagmiddag verwachten gedupeerde ondernemers een schadeclaim neer te leggen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De verschillende ondernemers lijden een miljoenenschade door de stremming van de sluis.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=137506