22 augustus

Friesland Zwerfweek

Laura Kester Archief Verslagen

Ook dit jaar was eerste week van de vakantie in mijn agenda weer geblokt voor de friesland zwerfweek. Je hebt je laatste tentamens gehad, je projecten ingeleverd en dan snel je tas inpakken voor een heerlijk weekje uitwaaien, ontstressen, zonnen, bar hangen en natuurlijk heel veel zeilen. Ook dit jaar was de Ebenhaezer ons varende huis, haven en kroeg. Daarnaast waren ook de Witte Draeck, Raaskal en een aantal extra valkjes met ons mee.

Friesland Zwerfweek

De week begon door wat problemen met Dafne (de motor van de EH) in Stavoren, waarna we op zaterdag naar Konijneneiland zijn vertrokken. Het was heerlijk zeilweer afgezien van een flinke bui. Al bracht deze ook flink wat extra wind met zich mee. Eenmaal op Konijnen eiland kon alles wat nat was weer opdrogen in de zon terwijl een aantal mensen hebben leren splitsen van de oud EH schipper die dat weekend aanwezig was. Er werd die avond, zoals dat vaker gebeurd, tot laat geborreld. Zondag zijn we na een heerlijk euros ontbijtje vertrokken naar sloten. Na een toeristische route door kleine nauto-wrik, heeft iedereen aangelegd op de EH die via een andere route voor sloten terecht vas gekomen.

Maandag zijn we na wat op en neer zeilen op het Slotemeer, waarbij de bemanning van de Draeck veel man overboord maneuvres geoefend heeft op overboord gegooide badeentjes, zijn we door sloten heen gemotord, gejaagd of geboomt op weg naar het Tjeukermeer. Hier hebben we aangelegd aan een eilandje midden in het meer. Jelmar had een slackline meegenomen en heeft deze tussen de EH en een steiger gespannen. Meerdere mensen hebben geprobeerd de overkant te berijken, maar het is helaas niemand gelukt. Gelukkig was het heerlijk weer en droogde iedereen snel op. Die avond hebben we heerlijk gebarbecued.

De volgende ochtend werden we wakker met veel wind en lichte regen. Vandaag zouden we naar heeg zeilen. Om onder de A6 door te kunnen moesten de masten weer gestreken worden, behalve die van de EH. Deze volgde een andere route. De kleine bootjes kwamen weer bij de EH op de lunchplek, net voorbij Langweer. Na een broodje beenham is iedereen weer vertrokken naar Heeg. Helaas kon er niet altijd gezeild worden door harde en ongunstige wind. Eenmaal bij heeg zijn de valkjes op een luw plekje aan meerpennen geparkeerd en is iedereen op de euros bootjes richting de EH in de haven van Heeg gevaren. Die avond is het merendeel van de mensen uitgegaan in Heeg. En aangezien er in Heeg maar een plek is om uit te gaan, namelijk de Aldwal, stond die avond de hele Aldwal vol met euros. En zoals vaker gebeurd als euros gaat feesten is ook deze avond goed geescaleerd en zal deze avond nog lang gebruikt worden voor goede verhalen.

Woendag hebben we, ondanks een bijna unanieme lichte brakheid, s’ochtends gezeild in de buurt van heeg. Zelfs de meetjes achter Heeg zijn verkent. Het blijkt dat een valkje met gestreken mast precies onder de draaibrug in heeg door kan als de mast perfect horizontaal word gehouden. De brug is bij 2 keer passeren maar een keer aangevaren. In de middag zijn we vertrokken naar het Gaastmeer waarbij er een poging is gedaan tot boot tikkertje. Dit bleek iets minder goed te werken als je allemaal dezelfde kant op gaat.

De volgende dag bleef de EH bij het Gaastmeer liggen en hebben de kleine bootjes rondjes gevaren en een potje boottikkertje gespeeld op het Gaastmeer en de meertjes die er aan grenzen. ‘s middags is er door sommige mensen gezeild en door anderen gebruik gemaakt van het goede weer om op het dek te zitten lezen of wat aan te kloten met versleten lijnen. Na het eten is er door een aantal mensen een touwtrek spel gebouwd waarbij je aan een touwtje moest trekken voor een verrasingsdrankje. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat dit bij mij tot meer streepjes op de streeplijst heeft geleid dan aan het begin van de avond de bedoeling was.

Vrijdag was alweer de laatste dag en het was voor de kleine bootjes tijd om de lange tocht richting Akkrum weer te beginnen. De EH is naar zijn thuishaven in Workum gegaan. Door de flinke wind zijn we redelijk opgeschoten en hebben we, nadat we de huurvalkjes hebben ingeleverd, rond etenstijd in de haven genoten van friet en snacks van Smik en smak. Het was een fantastisch begin van de vakantie. Ik zeg: “volgend jaar weer!”